Skip to content

Vurdering av nettbutikk: Urban

Basert på gårsdagens forelesning om hva som kjennetegner et godt nettsted, vil jeg ta for meg en nettbutikk og vurdere denne. Slike vurderinger av nettsteder kan være verdifulle og noen bedrifter betaler for denne typen tjeneste. Richard Littauer har tatt dette til et nytt nivå, og tilbyr å vurdere nettsteder – mens han er full. Hensikten bak dette er at et nettsted bør være så brukervennlig at selv en full person skal kunne navigere seg gjennom siden. Selv om det kunne vært super underholdning å publisere en video hvor jeg vurderer nettsteder i beruset tilstand, er det altså ikke det jeg skal gjøre her. Jeg vil derimot ta for meg en nettbutikk – nærmere bestemt Urban – og vurdere denne ut ifra noen kriterier Karl Philip har presentert. Jeg vil også komme med tips til enkle endringer som kan forbedre brukeropplevelse og føre til økt konverteringsrate – altså økt salg. Dette er ikke et forsøk på å kritisere Urban, men heller et forsøk på å foreslå forbedringer for nettbutikken til en fysisk butikk jeg selv handler i.

Synlighet og førsteinntrykk:

Ved Google-søk på «urban» rangerer urbanshop.no høyest i organisk søk med lenke til selve nettbutikken: shop.urbanshop.no. Det finnes ingen tekst- eller shoppingannonser på søkeordet, så en idé kan være å annonsere på søkeordet i tillegg til å rangere høyt på organisk søk, for å ta opp plass på førstesiden og få mer trafikk. Førsteinntrykket i nettbutikken er at det er ryddig og oversiktlig, men noe sterilt i svart/hvitt, samt liten tekst og logo. Hvilken nettbutikk var det jeg var inne på igjen? Hva er det som står der egentlig? Et tips er å lage en 5 second test for å få en tilbakemelding på hva folk husker fra nettsiden. Personlig husket jeg bare bildet på forsiden, som forøvrig ikke ga noe merkekjennskap. Urban scorer høyt på synlighet og søkemotoroptimalisering, men kunne gjort noen designmessige endringer for økt oppmerksomhet og merkekjennskap. Terningkast 4.

 

Brukervennlighet:

Nettbutikken er oversiktlig og enkel å navigere i, men for at brukervennligheten skal være på topp er det noen ting som kunne vært gjort bedre. Når en potensiell kunde skal lete fram til et produkt er filtervalg svært nyttig. Urban lar deg filtrere ved å velge enten kategori eller merke, men disse kan ikke kombineres. Da jeg var ute etter Adidas sneakers for noen uker siden var mangelen på denne funksjonen årsaken til at jeg krysset meg ut av Urban og gikk til Junkyard i stedet. Hos denne konkurrenten tror jeg Urban har noe å lære når det kommer til dette. Et tips er å utvide filter-funksjonen og legge til for eksempel farge og størrelse, og la kunden velge å sortere etter pris, popularitet, nylig lagt til eller lignende. I tillegg ville det vært nyttig med en drop-down-meny som alltid befinner seg øverst på siden så man slipper å scrolle seg til toppen hver gang man skal endre søk. Samtidig gjør Urban det bra når det kommer til hastighet, hvor nettbutikken lastes opp på 3.9 sekunder, i motsetning til Junkyard med sine 10.2 sekunder. Dette er verdifulle sekunder som kan avgjøre om en kunde velger å avbryte innlastingen eller ei. Mellom konkurrentene vinner én på brukervennlighet og én på hastighet, men det optimale er å vinne på begge kriterier, så her er det forbedringspotensiale. Terningkast 3.

 

Kjøpsprosess og trygghet:

For å teste kjøpsprosessen la jeg noen varer i handlekurven og gikk til kassen. Her fikk jeg valget om å registrere meg/logge inn eller fortsette rett til betaling – supert! Ikke alle er interessert i å lage enda en bruker og få nyhetsbrev på mail (selv om påmelding til nyhetsbrev gagner Urban mye markedsføringsmessig). Prosessen er kort og enkel. Videre oppstår det imidlertid noe usikkerhet. Jeg velger kredittkort og klikker betal, men hva skjer når jeg klikker betal? Får jeg nå en faktura på mail uten å godkjenne kjøpet? Er det trygt å handle her egentlig? Denne siden inneholder nemlig ingen trygghetsfaktorer som VISA- eller MasterCard-logo, eller noen sertifisering for trygg e-handel som man oftest ser i nettbutikker. Når jeg klikker betal blir jeg jo sendt til Netaxept på en sikker URL og her kommer også trygghetsfaktorene frem, men jeg mener at dette burde komme frem tidligere i kjøpsprosessen for å unngå usikkerhet og avbrutte transaksjoner. Med noen små justeringer vil Urban kunne skape tillit som igjen kan føre til flere konverteringer. Terningkast 4.

 

Kundetilfredshet og -kommunikasjon:

Når vi er inne på tillit og trygghet blir det naturlig å trekke dette opp mot kundetilfredshet. Svært mange ser til kundevurderinger når de handler på nett, og andres ærlige vurderinger av produkter og tjenester skaper tillit mellom forbrukeren og nettbutikken. Andre kunders tilfredshet blir viktig for vår egen og vi finner en trygghet i å lese kundevurderinger. Dette er også med på å senke forbrukernes transaksjonskostnader – som er noe av det viktigste i digital markedsføring. Urban benytter seg ikke av et slikt vurderingssystem, så jeg vil anbefale å innføre dette på det sterkeste. Heller ikke på Facebook benyttes vurderingssystemet, men siden er likevel likt av omtrent 10 000, og med en høy svar-rate får man også svar på det man lurer på. Instagram er trolig det Urban er både størst og best på, med nærmere 100 000 følgere. Her oppdateres det hyppig med nye produkter. Her når de enormt mange potensielle kunder som kan se bilde av et produkt og ønske å kjøpe det umiddelbart. Ved å klikke på lenken Urban har i bioen kommer man igjen til hovedsiden hvor man må klikke seg videre til nettbutikken. Denne er mobilvennlig, noe som er supert, men brukervennligheten har samme problemer her som på PC. Dårlig landingsside og kronglete kjøpsprosess på mobil kan føre til høy fluktfrekvens – at man klikker seg ut igjen. Samtidig får jeg inntrykk av en generell kundetiflredshet og at det også på instagram er en god dialog med kundene. Ved å gjøre noen endringer kan Urban oppnå høyere kundetilfedshet og en høyere konverteringsrate, som her vil være økt salg. Terningkast 3.

 

Terningkastene rangerer fra elendig til utmerket, hvor 3 er middels, så jeg vil si at nettbutikken til Urban er i sjiktet mellom gjennomsnittlig og over middels, som slett ikke er dårlig. Samtidig mener jeg at de har en liten jobb å gjøre i nettbutikken når det kommer til brukervennlighet, og at dette vil være lønnsomt både for dem og for kundene. Å få trafikk til nettbutikken gjennom søkemotoroptimalisering er viktig, men enda viktigere er fokus på konverteringsoptimalisering. En konvertering vil for Urban sannsynligvis være et salg. Ved disse enkle grepene jeg har gjort rede for tror jeg at Urban kan øke konverteringsraten for nettbutikken – altså andelen besøkende som faktisk gjennomfører et kjøp. Man kan bruke så mye penger man vil på annonsering og søkemotoroptimalisering for økt trafikk, men om konverteringsraten forblir lav vil det ikke være lønnsomt.

 

Og husk: «Hvert klikk er et menneske», en potensiell kunde. Ta av deg markedsfører-hatten, og tenk som en kunde. Hva er behovet ditt? Hvilke kriterier vektlegger du når du handler på nett? 

RSS
Twitter
Follow by Email
LinkedIn

3 Comments

  1. En fin anmeldelse. Jeg liker at du kombinerer egne erfaringer i analysen. For eksempel når du trekker frem at de mangler en funksjon som gjorde at du valgte Junkyard i stede. Den beste måten en bedrift kan vurderer sitt eget nettsted er at det er kundene som gjør det.

    Du skriver godt! 🙂

  2. Sofie Hagen Sofie Hagen

    Veldig bra innlegg, Ingrid! Synes du kommer med gode tips til forbedringer, i tillegg til at du setter deg så godt inn i hvordan nettsiden fungerer og ser dette fra kundenes perspektiv. Veldig nyttig å lese.

  3. Nyttig lesing, har selv brukt Urban sine nettsider og må si meg enig med dine opplevelser på nettsiden. #junkyardfunkermyebedre. Tydelig bruk av terningkast settes også stor pris på da det gjør teksten oversiktlig og lett å finne frem i.

Legg igjen en kommentar til Kristoffer Gundersen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *