Skip to content

Google Adwords guide: bannerannonsering via Displaynettverk

Adwords er Googles annonsesystem, og består av to hovednettverk: søk og display. Mest kjent er kanskje annonsering via Google søk, hvor man kan by på søkeord/fraser for å toppe listen over søkeresultater i Google, og generere mer trafikk til nettstedet sitt. Dette ser gjerne slik ut:

Display- eller også kalt bannerannonsering, går bort fra søkemotoren og lar deg annonsere på relevante nettsteder som er en del av Googles display-nettverk. Dette nettverket består av rundt to millioner partnernettsteder og har en samlet rekkevidde på rundt 90% av internettbrukere – altså er det fullt mulig å nå et bredt spekter av potensielle kunder gjennom Googles Displaynettverk. Videre følger en guide til Google Display-annonsering.

Målrettingsmetoder: Hvor vises annonsene?

Administrert plassering

Gjennom administrert plassering kan man selv velge å målrette mot helt spesifikke nettsteder hvor annonsene skal vises. Slik kan man nå potensielle kunder der de bruker tid på nett. Dette kalles også plasseringsmålretting, og man får altså muligheten til å velge (eller eksludere) nettsteder man ønsker å målrette mot.

Emnemålretting

Dette går på det samme som innholdsmålretting, via søkeord eller emner. Ved å velge spesifikke emner relatert til nettstedet ens, kan man annonsere via andre nettsteder med relevant innhold. Mens man gjennom administrert plassering plukker ut nettsteder selv, kan man her velge visse relevante temaer for annonsen, og så vil Google finne nettsteder hvor annonsen kan vises.

Egendefinert annonseplanlegging

Med egendefinert annonseplanlegging kan man ikke bare velge hvilke nettsteder man vil at annonsen skal vises på, men også definere hvilke dager eller klokkeslett man ønsker at annonsen skal vises på. Slik kan man spesifisere annonsen for å nå de riktige menneskene, på rett sted til rett tid.

Tips:

Bruk Bannerkampanjeplanleggeren – et gratis verktøy for Google Adwords. Her kan du få hjelp og forslag til søkeord, plassering, målretting og visningsestimater, som kan være nyttig når du utarbeider en kampanjeplan.

Slik kan en display-annonse se ut. Her har Høyskolen Kristiania en annonse på aftenposten.no

Målgrupper: Hvem ønsker man å nå?

Demografi

Gjennom Adwords kan man målrette seg mot demografiske grupper, slik som i tradisjonell markedsføring. Man kan velge blant aldersgrupper, kjønn og foreldrestatus, for å nå ut til riktig målgruppe og tilpasse annonsene den spesifikke gruppen. På samme måte kan man ekskludere grupper som annonsen ikke vil være relevant for. I tillegg kan man målrette ut fra geografi, og inkludere eller eksludere geografiske områder, etter hvem man ønsker å nå ut til.

Remarketing

Med remarketing kan man nå ut til folk som allerede har besøkt nettstedet ditt. Adwords samler informasjon om de besøkende på nettstedet og setter sammen en remarketingliste, slik at man enkelt kan nå ut til dem igjen. Dette er et verdifullt segment fordi noen som allerede har vist interesse for nettstedet ditt er mer sannsynlig til å konvertere, enn noen som ikke har det. En konvertering kan man definere selv, men dette kan være alt fra salg, til visninger.

Lignende målgrupper

Dette er en funksjon som henger sammen med remarketinglisten over folk som alt har besøkt nettstedet ditt. Med tilgang til data om de eksisterende besøkende, kan Adwords ut fra denne informasjonen finne nye potensielle kunder, som har lignende egenskaper og interesser som de eksisterende. Det er jo ikke usannsynlig at noen med like egenskaper og interesser, også har lignende kjøpsmønster. Ofte har man faktisk sett at konverteringsraten blant ”lignende målgrupper” er høyere enn blant remarketinglister.

Dynamisk remarketing

Dette tar remarketing til et nytt steg og er en unik funksjon for Google Display-annonsering. Her kan man ikke bare annonsere for de som har besøkt nettstedet ditt, men også inkludere de produktene eller tjenestene de har vist interesse for, i en tilpasset annonse, for den enkelte kunden – som vist her:

Budgivning: Hvor mye koster det?

Annonsens synlighet og plassering baseres på budgivningen din. Hvordan du vil by eller hva du ønsker å by på er opp til deg selv. Det er lurt å først angi et startbud, og følge med på resultatene, for å så eventuelt endre budet. Her vil jeg presentere noen budgivningsstrategier:

CPM: kostnad per tusende synlige visning

Denne budstrategien lar det betale kun for synlige annonsevisninger. Om 50% av annonsen vises i over ett sekund regnes den som synlig. Slik betaler du bare for antall visninger av annonsen.

CPC: kostnad per klikk

Budgivning basert på CPC betyr at du kun betaler for antall klikk på annonsen din. I en kampanje vil du sette et ”max. CPC” som er det høyeste du er villig til å betale per klikk på annonsen. Ofte betaler man mindre enn max. CPC, og det man faktisk betaler er actual CPC.

ECPC: utvidet kostnad per klikk

Dette er en utividet versjon av CPC og skal hjelpe med å maksimere konverteringer. Her kan Google ta ditt manuelle bud for CPC og bruke en ”smart bidding strategy” for å høyne eller redusere budet ditt i situasjoner hvor det er stor eller liten sannsynlighet for salg eller andre konverteringer.

CPA: kostnad per konvertering

Ved å benytte denne budstrategien legger du inn bud for hvor mye du er villig til å betale per konvertering, for eksempel salg. Du betaler også en viss kostnad per klikk, men Adwords vil hjelpe deg å sette bud som skal maksimere antall konverteringer på nettstedet ditt.

Tips:

Husk at Google Adwords ikke bare ser på budgivning. Annonserangeringen eller plasseringen din avhenger av to komponenter: bud og kvalitetspoeng. I sistnevnte inngår annonse-relevans, opplevelse av landingsside, og forventet CTR (klikkfrekvens). Det er altså like viktig med godt og relevant innhold, som et høyt bud for å lykkes med Annonsering via Adwords – enten det er gjennom søk eller display.

Denne guiden er basert på Googles «digital marketing course» i Display-annonsering. For å lese mer, kan du klikke her. Del gjerne erfaringer med Adwords Display eller øvrige tilbakemeldinger i kommentarfeltet. 

RSS
Twitter
Follow by Email
LinkedIn

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *