Skip to content

Google-søk: hvordan søke smartere og tips til søkemotoroptimalisering

Folk flest vet hvordan man foretar et søk på Google, men hvor mange vet egentlig vet hvordan man foretar smarte søk for å finne aktuell informasjon på nett? Organisasjoner befinner seg i andre enden og kjemper om din oppmerksomhet på Google. Ved søkemotoroptimalisering er det viktig å forstå hvordan folk søker, og optimalisere nettsiden for brukerne. Videre følger tips for hvordan du som bruker kan bli en bedre søker på Google, og deretter tips til søkemotoroptimalisering for organisasjoner.

Etter oppfordring fra foreleser i digital markedsføring, Arne Krokan, har jeg gjennomført Googles kurs i power searching med Dan Russel – et kurs som skal lære deg å bli en god søker. Kurset består av 6 deler, hvor man først får en innføring i temaet på video eller tekst, og deretter blir testet gjennom oppgaver etter hvert tema. Selv lærte jeg mye nytt gjennom kurset og anbefaler alle å ta en titt på det. Det er noe tidkrevende og kan gjerne ta noen timer å komme gjennom. Om du ikke har tid til dette anbefaler jeg deg å lese videre for en oppsummering av kurset og mine tips til hvordan man kan søke bedre på Google, i tillegg til tips til søkemotoroptimalisering.

5 tips til hvordan søke smartere

1. Innstillinger for søk
På Google kan man enkelt spesifisere søket ved å velge media, land, språk, tidsrom, farge og lignende. Om du søker informasjon om Cappelen-saken i det tidlige løp vil det være mer hensiktsmessig å søke på nyheter om Cappelen i tidsrommet 2013-2014, i stedet for å bare søke på Cappelen og få forlaget Cappelen Damm opp som søkeresultat.

2. Søk i tekst
Når man har klikket seg inn på en nettside fra søkeresultatene blir man ofte møtt med store mengder informasjon. For å effektivt finne det du faktisk er ute etter kan du trykke på ctrl (cmd på Mac) + F, for å foreta et søk i teksten. Kanskje leser du en nyhetsartikkel om Cappelen og lurer på hva forholdet hans var med Eirik Jensen? Ved å bruke søkefeltet kan du skrive inn Jensen, og få utlyst alle steder dette ordet nevnes i artikkelen

3. Omvendt bildesøk
Om du har sett et bilde, enten på nett eller i virkeligheten som du ønsker mer informasjon om, kan du enkelt finne ut hvor dette bildet kommer fra ved å gjøre et omvendt bildesøk på Google. Du laster simpelthen bildet opp i søkefeltet på Google, og blir presentert med hvilke nettsider som inneholder dette bildet, eventuelt bilder som ligner.


4. Filtrer søk basert på filtype og nettside
Om du søker veldig spesifikk informasjon kan du bruke filetype: og site: i søkefeltet for å få nøyaktig det du leter etter. Om du søker informasjon om Cappelen-saken kan du fort bli møtt med et hav av nyhetssaker. Om du derimot bare er interessert i hva domstolene skriver om saken, gjerne i pdf-format som du kan laste ned, vil det være bedre å søke på nettopp dette.

5. Eliminer søkeresultater
Si at du søker informasjon om denne Cappelen-saken, men ikke er interessert i å lese VGs nyhetsartikler. Ved å skrive ”-” foran et søkeord, utelater Google alle nettsider som inneholder dette ordet. Så om du skriver -VG i søkefeltet, vil Google unnlate å vise deg noen artikler som kommer fra VG. Har du en spesifikk nettavis du har mer tiltro til og ønsker å lese om saken bare her, kan du bruke for eksempel site:aftenposten.no i stedet, som forklart i punkt 41 .

4 tips til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering eller SEO handler om å bli det nettstedet som havner på førstesiden og aller helst høyest på listen ved søk på for eksempel Google. «Det handler om å bli funnet av den som leter»2. For å gjøre dette er det viktig å forstå hvordan både brukeren og søkemotoren «tenker». Derfor har jeg først presentert hvordan man kan bli bedre på å finne informasjon på Google, og vil videre presentere hvordan man lettere kan bli funnet av den som leter. Her kommer derfor 4 tips til søkemotoroptimalisering

1. Tenk innhold i stedet for søkeord
Tradisjonelt har man vært opptatt av søkeord, da nettsider som inneholder ordene søkeren skriver inn rangeres høyere på Google. Det samme gjelder nettsider hvor søkeordene finnes i tittelen eller webadressen. Man bør likevel ikke henge seg for mye opp i dette. Folk søker nemlig stadig mer på et dagligtale-språk, og det blir viktigere å bruke et språk på nettsiden som gjenspeiler dette. Det er selve innholdet, informasjonen og svarene på nettstdet som avgjør rangering på Google.

2. Brukervennlighet
Det er viktig at nettsiden er brukervennlig og oversiktlig. Teksten bør være lettlest og ha brukeren i fokus. I tillegg er det viktig at nettsiden er mobilvennlig. Man må være relevant for brukerne i deres ”mikroøyeblikk” for eksempel når de er i en kjøpsprosess eller søker informasjon eller instrukser. De må enkelt kunne fiske opp mobilen i slike situasjoner og få svar på det de søker etter.

3. Rask innlastning
I tillegg er det helt essensielt at nettsiden er rask. Noen få ekstra sekunder med innlastning kan være avgjørende for om brukeren klikker seg ut igjen og velger en annen side. Google har også full oversikt over brukernes atferd på nettsiden din. Om mange brukere først klikker på nettsiden din, men går tilbake til søkeresultatet fordi det tok for lang tid eller de ikke fant det de lette etter, svekker dette din rangering på Google.

4. Lenker
Nettsider som er blitt linket til av mange andre sider, og da særlig sider av høy kvalitet, rangeres høyere på Google. Dette gjelder både internt og eksternt. Man kan linke til andre steder på nettsiden i teksten, hvor det er relevant, og håpe på å bli linket til av andre nettsider på grunn av godt innhold. Søkemotoren vil anse siden din som bra, jo flere som henviser til den, og dermed blir den rangert høyere i søkeresultatene3 .

Kilder:
https://coursebuilder.withgoogle.com/sample/course
https://www.ranknr1.no/sokemotoroptimalisering.html
http://stammen.no/søkemotoroptimalisering/7-seo-trender-og-tips-for-2017

RSS
Twitter
Follow by Email
LinkedIn

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *