Skip to content

Spotify versus iTunes gjennom en forbrukers øyne

Både Spotify og iTunes er giganter blant musikktjenester på nett, men har to forskjellige forretningsmodeller. Hva er egentlig forskjellen på å leie eller eie musikk på nettet? Hvilken av forretningsmodellene er mest lønnsom for deg som forbruker?

Musikk som produkt er i stadig endring, og i løpet av mitt 20 år gamle liv har musikk gått fra å være et fysisk produkt man kjøper og eier, til å bli et immaterielt produkt som kan kjøpes eller leies på nettet. Selv bruker jeg strømmetjenesten Spotify daglig, og leier tilgang til et bredt spekter musikk på alle mine digitale enheter, hvor jeg vil – når jeg vil. Dette koster meg 99,- i måneden og er for en musikkentusiast som meg et ubetydelig beløp. Jeg anser nesten musikk som en hobby, og bruker mye tid på å søke etter og oppdage ny musikk til spillelistene mine. Som mange andre på min alder går jeg konstant med musikk på ørene, så for meg er det viktig å oppdatere listene mine og å ha tilgang til musikk.

Å leie eller eie musikk?
Et annet alternativ for meg kunne vært Apples iTunes, som i likhet med Spotify er en musikkgigant. Forskjellen på disse to konkurrentene er at på iTunes kjøper man musikk til de digitale enhetene sine. På iTunes koster én sang stort sett 12,-. I tillegg kan man få kjøpt hele album for rundt en hundrelapp, akkurat som man gjorde på Platekompaniet i 2007. For en storforbruker som meg blir dette et for dårlig tilbud. Jeg legger inn rundt 10 nye sanger i spillelistene mine hver uke, som blir rundt 40 sanger i måneden. Om jeg på iTunes skulle kjøpt 40 nye sanger, for 12,- per stykk, ville jeg brukt 480,- på musikk i måneden. På Spotify betaler jeg 99,- uansett hvor mye musikk jeg konsumerer.

På begge tjenestene har man tilgang til millioner av unike sanger, men på Spotify betaler jeg som forbruker nesten en femtedel av hva jeg måtte gjort på iTunes. Den eneste forskjellen på de to er at på én tjeneste leier jeg musikken, mens på den andre eier jeg den. Men hva er egentlig forskjellen på å leie og eie musikk på nett? Når musikk blir digitalisert blir den kodet og gjort om til bits – en enhet for digital informasjon1. Musikken blir immateriell og er egentlig bare koder på en datamaskin. For oss forbrukere har det i teorien ingenting å si om vi leier eller eier musikk. Vi får uansett tilgang til musikken og muligheten til å lagre den på de digitale enhetene våre.

Hvordan kan så iTunes konkurrere med Spotify?
For meg blir det dermed vanskelig å forstå hvordan iTunes klarer å beholde kundene sine. Det eneste tilfellet jeg kan tenke meg hvor det er mer økonomisk lønnsomt å bruke iTunes er om du som forbruker kjøper færre enn 8 sanger i måneden. Jeg mener at iTunes benytter en utdatert forretningsmodell. De har digitalisert musikken, men bruker samme forretningsmodell som CD-forhandlerne for et tiår siden, hvor forbrukerne kjøper og eier musikken. Digitalisering handler imidlertid ikke om å bare digitalisere tjenester. Som Arne Krokan skrev i sin bok ”Det friksjonsfrie samfunn”: ”Utfordringene i det digitale nettsamfunnet er ikke å skape tjenestene, men å utvikle gode forretningsmodeller for utvikling og vekst av digitale tjenester”2.

Det er nettopp dette Spotify har fått til. Spotify kom inn i markedet med en disruptiv tjeneste – ”innovasjon som bygger på ny teknologi… som på sikt overtar for de tidligere teknologiene”3. De var innovative og lanserte en ny forretningsmodell som tillater forbrukerne å strømme/leie musikk i stedet for å kjøpe den, som man tradisjonelt har gjort. Med over 40 millioner betalende brukere4 er det utvilsomt at dette er en forretningsmodell som har fungert bra. At iTunes i det hele tatt fortsatt kan konkurrere med Spotify tror jeg avhenger av tre forhold: 1) at det for brukere med et lavt forbruk blir mindre kostbart, 2) at noen enkelt og greit ikke er klar over at det finnes bedre alternativer, og 3) at de kan tilby musikk Spotify ikke har rettigheter til, som Taylor Swifts musikk.

Kilder: 
1. http://illvit.no/teknologi/datamaskiner/hva-er-bit-og-byte
2. og 3. «Det friksjonsfrie samfunn» – Arne Krokan
4. https://www.statista.com/statistics/244995/number-of-paying-spotify-subscribers/

RSS
Twitter
Follow by Email
LinkedIn

3 Comments

  1. Bra igjen Ingrid 🙂
    Det er noe rart med forretningsmodeller som blir «gammeldagse» fordi vi får ny teknologi. Dette har skjedd med fotografier, musikk, reiser og mye annet. Hva tror du blir det neste?
    Og igjen: -du skriver godt, så fortset med dine refleksjoner så bygger du en bra digital profil.
    Du kan gjerne lenke til eksterne tjenester, bøker etc du omtaler. Etter hvert vil du skjønne hvorfor dette er smart 🙂
    Hilsen fra Arne

    • ingridsalte ingridsalte

      Takk for tilbakemelding og interessant lesning, Even! Fra et forbrukerperspektiv er det ingen tvil om at Spotify er mest lønnsomt, men om denne forretningsmodellen er lønnsom for selskapet selv skaper en ny debatt. Tapene er sjokkerende store, og jeg tror – som Alice Enders – at Spotify må høyne prisene for brukerne og øke andelen brukere som betaler for tjenesten, for å faktisk klare å skape profitt av modellen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *